A Diamond for Parker (Rob Goorhuis)

In 2012 staat op het repertoire van het NJFO onder meer het nieuwe werk van Rob Goorhuis: ‘A Diamond for Parker’. Dit werk is onder meer uitgevoerd op 6 mei 2012 in De Doelen te Rotterdam tijdens het Farewell Concert van de European Brass Band Championships 2012. Tijdens dit concert ontving Rob Goorhuis de ‘Piebe Bakker Award’ uit handen van Durk Dam. Lees er hier alles over.

Thomas TallisHet werk is gebaseerd op een thema van de psalm “Why Fum’th In Fight”, gecomponeerd door Thomas Tallis (hier rechts). Tallis schreef zijn tweede psalm in 1567 als onderdeel van zijn “Nine tunes for Archbishop Parker’s Psalter”. De psalmen waren bedoeld voor de publicatie van metrische psalmen voor de eerste Anglicaanse bisschop van Canterbury: Mattew Parker.

Psalm 2 staat in de phrygische modus en begint met de tekst ‘Why Fum’th In Fight’. Het schijnt dat de meesterwerken van Tallis eeuwenlang zoek zijn geweest. Gelukkig zijn ze op een zeker moment uit de archieven tevoorschijn opgedoken. Op YouTube zijn verschillende versies te beluisteren, zoals hier. De volledige negen psalmen hoort u hier.

De tweede psalm heeft verschillende componisten geïnspireerd tot werken, die gebaseerd zijn op dit onsterfelijke thema. Ralph Vaughan Williams schreef zijn ‘Fantasia on a Theme of Thomas Tallis‘ in 1910. Philip Sparke gebruikte het thema in zijn ‘Sunken Village’, waar het thema in een historisch en geografisch gezien vreemde context wordt geplaatst.

Rob GoorhuisOok de componist Rob Goorhuis voelde zich aangetrokken tot het sobere, maar toch zeer expressieve thema. Ook hij schreef er een fantasie over, maar in dit geval voor fanfareorkest.

Er is echter een groot verschil in aanpak tussen ‘A Diamond for Parker’ en de andere genoemde werken. De composities van zijn Engelse collega’s gaan nadrukkelijk uit van de betoverende werking van het origineel. Goorhuis hanteert een compleet andere benadering, waarbij aanvankelijk weinig van de uit het thema gebruikte elementen herkenbaar is. Zijn eigen inbreng is veel groter, doordat hij motieven uit het thema omvormt tot karakteristiek eigen materiaal. Als het thema dan komt in volle glorie, gespeeld door het symfonisch koper, klinkt het ook integraal, overweldigend. In het midden van deze fantasie ontvouwt zich een bijzondere fuga.

Het werk is opgedragen aan de Jouster Fanfare en zijn dirigent Bernhard van der Wal.

7 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.